CD 11 Fertilitetsmedvetenhet

Jag följer inte direkt någon speciell "skola" när det kommer till att ha koll på min fertilitet (fertilitetsmedvetenhet, fertility awareness, fertilitetsförståelse, familjeplanering, you name it). Den kunskap jag har grundar jag i en stor nyfikenhet, men kommer väl egentligen mest av att jag googlat som en tok. Inte helt oventenskapligt för den sakens skull, men jag kan inte påstå att jag är någon expert. 
 
Med tanke på att min kropp är lite oförutsägbar så har jag kanske fått fördjupa mig lite extra. Först och främst så mäter jag min temperatur varje morgon (eller, morgon och morgon är det egentligen inte numera). Det är inte så att jag sover helt kasst egentligen, men väcks ändå ett par gånger under natten och vet aldrig riktigt när sonen kommer bestämma sig för att det är dags att ta morgon. I morse var det 04.50 exempelvis. Då hade jag vaknat till 03 av att han bökade runt en del men fortsatte att sova, och jag hade ändå sovit sen typ 23 då. Så jag tog tempen då, och tur var ju det. Innan barn ställde jag klockan även på helgerna för att mäta vid exakt samma tid och hade oftast sovit ganska sammanhängande innan dess, nu får jag som flest timmar när jag vaknar framåt småtimmarna och sedan blir det några uppvak och störningsmoment fram tills morgonen. Så man får ju anpassa sig. Tycker ändå att tempen varit relativt jämn denna cykel, so far. Hoppas kunna få en bra tempökning sen så småningom.
 
Denna cykel har jag varit lite otålig och testar redan med ägglossningstester pga har ingen aning om ifall jag kommer reagera på rosenrot eller ej. Som allra tidigast sedan 2015 har jag haft ägglossning på CD 19. Jag kollade aldrig med temp eller nåt, men de första cyklerna när mensen kom tillbaka nu efter förlossningen låg den runt dag 20-25. Senaste två cyklerna har den kommit först CD 53, och den har även kommit senare än så några gånger, och när som helst däremellan. Nu har jag köpt ett storpack med ägglossningsstickor, men det blir ju lite slöseri att hålla på att testa under hela den perioden. Jag brukar i alla fall få tydliga utslag på stickorna och kan sedan bekräfta med temphöjning att jag fått ägglossning.
För att ha lite bättre koll när jag ska testa (i vanliga fall då...) så brukar jag försöka tolka kroppen. Det kan vara mer eller mindre tydligt, lite från cykel till cykel. Jag brukar känna att det spänner/ömmar i brösten, som kan hålla i sig mellan ägglossning och mens eller så är det mest kring ägglossningen. Har väl någon gång fått lite molvärk, men brukar inte vara så mycket att känna efter som det är att tolka andra signaler. Främst är det flytningar jag märker av i form av "äggviteflytningar" som kan vara väldigt tydligt. Detta har jag också märkt varierar lite från cykel till cykel, ibland är det svårare att tolka. Förra cykeln fick jag positivt LH-test, men tyckte inte att det var övertydligt med flytningarna (fick ju också temphöjning och mens så får utgå från att det var ägglossning). Har ju inte tempat eller ÄL-testat förrän förra cykeln, men jag var ganska säker på precis när jag skulle få tillbaka min mens pga känningar. Sen märkte jag äggviteflytningar och att mensen kom typ två veckor senare så då var det inte så mycket mer jag behövde ha koll på. Hann ju börja tänka att syskonverkstaden kanske skulle kunna bli lite mer spontan, men så började mensen komma mer sällan och utan lika tydliga känningar. 
Jag väntar med spänning på ifall rosenroten kommer påverka, gärna att jag kan gå tillbaka till hur det var först. Än så länge har jag fått mer flytningar än jag brukar ha, lite krämiga och vita eller ljusgula. Hade lite mer "slemmigt" igår också men var inte genomskinligt och idag är det inget. Jag dokumenterar detta mest för att komma ihåg, för nästa gång man sitter och undrar hur det egentligen brukar vara!
 
Jag har nämnt i tidigare inlägg att jag sporadiskt kollar tappen också, men det tycker jag är svårast. Den ska flytta sig högre eller lägre under cykelns gång, bli hårdare eller mjukare och också öppna och stänga sig. Låter ju prima, men jag tycker att det är sjukt svårt att känna skillnad. Jag fick ta ett vävnadsprov på livmodershalsen för några år sedan så tycker att jag mest känner det och är väl inte van nog för att märka skillnad i position eller hårdhet även när jag försökt kolla varje dag. Så ja, det är lite sporadiskt. Tycker att jag brukar få ganska bra koll på de andra sakerna, om det nu ger tydliga signaler. Tempen och LH-test tycker jag i alla fall ger tydliga besked, resten använder jag mest för att kanske kunna tajma in sex bättre plus använda stickorna lite mer koncentrerat. Men nu får vi ju se hur det blir den här gången, väntar fortfarande med spänning.